Sapjes-vibe

Follow my blog with Bloglovin

Sinds een jaartje ben ik er ook zo een…zo’n sapjesmuts. Elke ochtend sta ik weer vanalles doorelkaar te draaien wat niet bijelkaar zou moeten, maar wat uiteindelijk heel prima smaakt. Ik ben er zelfs zo een die het flesje mee naar het werk sleurt. En dan komen de vragen: wat zit er in? Waarom? Dat is toch smerig? Wil je afvallen ofzo? Daar hou je het toch nooit tot de lunch op vol? En soms gevolgd door een waardeoordeel: het is een hype, superfoods bestaan niet. Dus weet je wat; ik leg gewoon een keertje uit waarom ik de sapjes-hype omarm.

Ik geloof niet in de hele superfood-hype. Ik geloof niet dat we onsterfelijk worden door allerhande zaden, bessen, grassoorten en poedertjes. Ik geloof niet dat ik langer leef, met kilo’s tegelijk afval of opeens twintig jaar jonger lijk. Maar wat geloof ik wel? Dat ik drukke werkdagen heb, ’s avonds vaak nog de hort op ga en oja, dat ik moeilijk darmen heb (thanks for sharing-momentje). Dus wat is dan het slimste: om te zorgen dat je goed ontbijt. Écht goed ontbijt. Want als je lichaam ’s ochtends moet opstarten, kan het maar beter de juiste voedingsstoffen tot zijn beschikking hebben. En vezels, vooral vezels. Want dat is voor mij het belangrijkst.

Ik heb vanaf mijn 20ste elke dag probiotica geslikt, omdat ik anders gruwelijke last van mijn darmen kreeg. Ik heb namelijk het prikkelbare darm syndroom (PDS), dat is op zich niet erg, al kan je je goed beroerd voelen van een PDS-aanval. Met elke dag probiotica ging het best prima, de aanvallen werden zeldzamer, maar waren niet weg. En ik smeet wel elke maand 25 euro de drogist in voor de goede probiotica tabletten en daar slikte ik nog dure multivitaminetabletten bij ook. En ik had wel iets gelezen over speciale diëten, maar dan mocht je praktisch niets meer eten. En op een gegeven moment ging ik nadenken: ik vreet eigenlijk alleen maar koolhydraten. Koolhydraten is de hoofdmoot van iedere maaltijd. Brood als ontbijt, brood als lunch, aardappel bij het avondeten…tja…dat moet anders kunnen. Dus ik ging sapjes maken en dat was een schot in de roos. Ik was opeens ’s ochtend veel energieker in plaats van dat ik me naar de lunch sleepte, ik kon opeens gewoon normaal naar het toilet en ik viel ook nog eens af. Wat wil je nog meer? En weet je wat ik nu slik: niks! Whahaha!! En dat gaat perfect. En bovendien: hoe briljant is het dat ik na mijn ontbijt al meer dan de dagelijkse behoefte aan groente en fruit binnen heb?!

Ik zeg niet dat iedereen dit moet doen. Vreet lekker, waar je je goed bij voelt. Voor mij het het een fysieke oorzaak. Dat is voor iedereen anders. Maar het werkt voor mij en ik vind het oprecht ook lekkerder dan een boterham met kaas ’s ochtends. Ik maak, denk ik, een halve liter sap ’s ochtends, die gedurende de ochtend gespreid opdrink en daar teer ik met gemak op tot aan de lunch. Awesome! En de rest van de dag doe ik lekker waar ik zin in heb, maar als ik heel eerlijk ben, is dat steeds vaker salade of soep of een omelet met groenten. Je leert ook nog eens gezonder eten, omdat je ervaart wat het voor je doet.

Ik weet het…ik ben echt zo’n zijige believer. Maar fuck it! Laat me! Het is ideaal voor mij. Maar ik ben geen blinde believer. Het moet wel nuttig blijven. Ik wil er af en toe best een dot chiazaad of een tarwegraspoedertje in smijten, maar mijn keukenkast staat niet vol met gemalen neushoorn, rechtstdraaiend ferrydust en alle bende die er voor veel geld te koop is. Bovendien ben ik een praktischer sapjesdraaier: ik doe zo veel mogelijk uit de vriezer. Ik koop wat in de aanbieding is en als de biologische versie van iets schreeuwend duur is, kan iedereen lekker de boom in. Het moet wel leuk blijven!

Mijn tips?

  • Ga eens nadenken over wat je eet en hoe je je voelt: veel moe, weinig energie en je weet niet hoe het komt? Dat kan een aanleiding zijn om anders te gaan eten. Maar laat je ook niks aanpraten (ook niet door mij).
  • Maak het ook gewoon lekker en hanteerbaar. Ik hou niet van zure sapjes, dus die maak ik niet. Ik heb geen zin om te schillen ’s ochtend, dus dat doe ik lekker ook niet.
  • Als je het eens wil proberen, ga dan niet meteen een fortuin uitgeven aan sap-apparaten en kilo’s zaden en poeiers, eerst voorzichtig proberen met bijvoorbeeld de staafmixer of blender die je al had, een banaan, een klein plukje spinazie en een dot bosbessen bijvoorbeeld.
  • Het kan zijn dat je lichaam even moet wennen aan dit nieuwe ontbijt. Geef het even…
  • In het weekend eens een croissantje of een gebakken ei is nog steeds tha bomb!
  • Google eens op de do’s en don’ts. Ik mikte er vaak ijsbergsla in…schijnt geen kont aan vezels in te zitten…je moet het maar weten.

In een volgende blog zal ik een aantal van mijn favoriete sapjes laten zien!

Wat eet jij als ontbijt? En ben jij die wereldwijde gezonde vibe al een beetje zat??

12 reacties op ‘Sapjes-vibe

  1. Mmmm… Ik laat me niets aanpraten, maar ik ben benieuwd naar jouw ‘receptjes’. Ik heb er namelijk heen flauw benul van wat er allemaal in zo’n sapje moet en mag… Ik wil het gerust proberen, want ik ben er zeker van dat ik te weinig vitaminen opneem en door die sapjes kan dat precies verholpen worden…

    Geliked door 1 persoon

  2. Rechtsdraaiend ferrydust, moehahhahahahah geweldig! Maar idd iedereen moet doen wat hij of zijn fijn vind. Ik maak zelf wel eens op de zondag smoothies door de weeks gun ik mijzelf daar de tijd niet voor 😉 En maak je ze ook veel met yoghurt?

    Geliked door 1 persoon

  3. Havermout. Maar ik had bedacht dat ik te weinig energie heb en daar nu eens echt iets aan ging doen. Nu alleen de energie nog vinden omdat ook echt te doen :).

    Geliked door 1 persoon

  4. Ik kwam zomaar op je blog terecht! Je schrijft heel leuk 🙂 Ik maak zelf eigenlijk nooit sapjes, maar hier drinken de Colombianen wel liters vruchtensap. Ook letterlijk iedereen heeft een blender in huis. Waar van die exotische fruitsoorten zoals guanábana, papaya en lulu ingaan. Klinkt allemaal onwijs gezond natuurlijk, ware het niet dat de gemiddelde Colombiaan er ook bakken suiker doorheen gooit. Daarom vraag ik in een restaurant altijd nadrukkelijk naar sap zónder suiker. Misschien moet ik t toch zelf ook eens wat vaker maken. Mijn favoriete sapje die ik altijd bestel is verse mangosap met melk. Zónder suiker dus. Heeerlijk!!

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s